Minister Dekker belooft versneld rapportage systeem om matchfixing te voorkomen

Minister Dekker van Rechtsbescherming heeft in een brief aan de Tweede Kamer over de nieuwe Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) geprobeerd zorgen weg te nemen over het feit dat deze nieuwe wet het voor sportbesturen lastiger zal maken om matchfixing te bestrijden en introduceert een versneld rapportage systeem om matchfixing tegen te gaan. Maar hoe effectief zal dit in de praktijk gaan zijn?

Het nieuwe systeem is ontworpen om ervoor te zorgen dat verdachte activiteiten onmiddellijk worden opgemerkt en zo snel mogelijk worden gedeeld met de relevante sportorganisaties.

De nieuwe wet Koa heeft tot doel de integriteit van (sport) weddenschappen zo goed mogelijk te waarborgen, zegt de minister in zijn brief aan de Tweede Kamer, en daarvoor worden er vanuit de wet Koa eisen gesteld aan aanbieders van weddenschappen. Ze moeten bijvoorbeeld hun aanbod baseren op risicoanalyses betreft manipulatie, aangesloten zijn bij een internationaal samenwerkingsverband om de risico’s van matchfixing te beperken en moeten signalen van matchfixing of witwassen van geld melden bij de sport of bij de Nederlandse Financial Intelligence Unit (FIU). De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) is echter niet altijd van toepassing, zo geeft de minister aan, maar de Wet Koa en de Wwft bestaan naast elkaar. Zo moeten aanbieders ‘ongebruikelijke gokpatronen’ op event-niveau melden bij de sport en de Ksa maar moeten ‘voorgenomen of verrichte ongebruikelijke transacties’ worden gemeld bij de FUI-Nederland.

Dit laatste kan ervoor zorgen dat signalen van mogelijke matchfixing te laat worden aangemeld bij de sportbonden, zegt de minister. Daarom heeft er op 29 april een gesprek plaatsgevonden waarin is afgesproken dat voor signalen van matchfixing bij de FUI een zogenaamde “fast lane” wordt vormgegeven waarbij verdachte transacties die mogelijk met matchfixing te maken hebben, ook meteen worden gemeld bij de FIOD en de politie die de signalen weer doorgeven aan de sport. “Dit traject zal verder worden uitgewerkt binnen het Strategisch Beraad Matchfixing, waaraan de relevante partners deelnemen. Na een jaar zal dit traject geëvalueerd worden” aldus Minister Dekker.

Of de voorgenomen maatregelen effect gaan hebben in het bestrijden van matchfixing in Nederland is nog maar de vraag. Vele andere gereguleerde Europese landen gingen ons namelijk hierin al voor. Frankrijk, Italië, Denemarken, Zweden en Spanje bijvoorbeeld, hebben allemaal een meldplicht die vergelijkbaar is met de Nederlandse zoals hierboven beschreven. In Malta bestaat er zelfs een speciale Sports Integrity Unit binnen de Malta Gaming Authority (MGA) en een vereiste om verdachte weddenschappen onmiddellijk te melden via een speciaal online platform van de MGA. In Zweden is, om matchfixing te voorkomen, het bijvoorbeeld verboden om te wedden op overtredingen zoals het aantal rode of gele kaarten in voetbal. Een onderzoek van de International Betting Integrity Association (IBIA) wees echter uit dat, ondanks alle maatregelen, matchfixing de gokindustrie jaarlijks nog zo’n 21 miljoen Euro kost.

Het blijkt namelijk dat dit soort pogingen om matchfixing te bestrijden op nationaal niveau teniet worden gedaan doordat de weddenschappen worden gemaakt buiten de jurisdictie van de wet. Tussen 2017 en 2020 betrof 92% van de basketbal matchfixing meldingen over weddenschappen aangegaan in het buitenland en dat was 84% voor voetbal. Landelijke restricties zijn, zo zegt de IBIA, zo niet effectief. Alle restricties zorgen er, volgens de IBIA, juist voor dat mensen weglopen bij de legale aanbieders en gaan gokken bij illegale aanbieders.

Voor meer conclusies van de IBIA en het hele rapport klik je hier. Vanaf 1 oktober 2021 zijn online sportweddenschappen legaal in Nederland, mits je deze plaatst bij een aanbieder die in het bezit is van een Nederlandse kansspelvergunning. De Ksa heeft inmiddels 28 aanvragen in behandeling.